
עיצוב בולים, מעטפה וחותמת: רונן גולדברג
Stamp, FDC & Cancellation Design: Ronen Goldberg

ניסן התשע"ט . 5/2019 . 1067

העיתונות המודפסת 
בארץ ישראל
Printed Press
in Eretz Israel

דואר היום, התרע"ט
מייסדי דואר היום, אליעזר בן-יהודה ובנו איתמר בן-אב"י, 
נמנו תחילה עם ראשוני הארץ, אך לאחר שבועות אחדים פרשו 
בן-אב"י,  איתמר  עורכו,  משלהם.  עיתון  להקים  והחליטו  ממנו 
העתיק את שם העיתון מאנגלייה, וכך הפך Daily Mail הלונדוני 
לדואר היום הירושלמי. דואר היום הימני, שייצג את ותיקי הארץ, 
עמדות  ובעל  הסולידי  להארץ  בניגוד  עמד  והאיכרים,  הספרדים 
מרכז-שמאל - עיתון תזזיתי שהרבה לפרסם "סקופים" ("מִרעשים" 
בלשונו של בן-אב"י), סיפורים משעשעים מהעולם והתקפות בוטות 
איתמר  של  שנוא-נפשו  היה  הארץ  והציונות.  היישוב  ראשי  על 
בן-אב"י, שנהג ללגלג עליו: "הארץ הוא אולי עיתון הגון – אך אינו 

עיתון; דואר היום אולי אינו הגון, אבל הוא עיתון".
ביותר  היומון הנפוץ  היה  דווקא בעת שדואר היום  בסוף 1928, 
בארץ, עשה בן-אב"י מעשה תמוה: הוא העביר את עריכת העיתון 
לזאב ז'בוטינסקי, שהפך אותו לביטאון התנועה הרביזיוניסטית 
הצעירה. לאחר כשנתיים חזר העיתון לידי בן-אב"י, שערך אותו עד 
1933 ואז פרש. העיתון המשיך להתקיים, אם כי בהפסקות, עד 

1940. דואר היום הופיע רוב השנים בירושלים. 

ד"ר מרדכי נאור

הבניינים המופיעים בבולים
בשלושת הבניינים הנראים על גבי הבולים שכנו מערכות שלושת 

העיתונים – הארץ, דואר היום ודבר.
את הבניין הראשון של מערכת הארץ הקים י"ל גולדברג ברחוב 
לרחוב  המערכת  עברה  מכן  לאחר  (בבול).  אביב  בתל  מונטפיורי 
מזא"ה לעשרות שנים. מערכת דואר היום שכנה בבניין משרדים 
חברת  של  שמה  היה  "הסולל"  ירושלים.  במרכז  הסולל  ברחוב 
המו"לות שהוציאה את העיתון. היום זהו רחוב החבצלת על שם 
הלבנון)  היה  (הראשון  ב-1863  בירושלים  שהופיע  השני,  העיתון 

והתמיד בהופעתו אל תוך המאה ה-20.
הפועל של  הוועד  בבניין  דבר  רבות שכנה מערכת  שנים  במשך 
ההסתדרות ברחוב אלנבי בתל אביב (בבול). בשלהי שנות ה-40 

היא עברה לבניין משלה ברחוב שינקין.
המוצגים:

הדיוקנאות של יצחק לייב גולדברג, איתמר בן אב"י, זלמן רובשוב-
שזר וכמו כן תצלום מחלק העיתונים במעטפה – הארכיון הציוני.

תצלום משה יוסף גליקסון – ויקיפדיה; תצלום זאב ז'בוטינסקי – 
אוסף התצלומים הלאומי, תצלום ברל כצנלסון – ארכיון מפלגת 
העבודה. © הזכויות למילות שירו של נתן אלתרמן "למד מהעיתון" 

במעטפת היום הראשון שמורות ליורשי נתן אלתרמן ולאקו"ם.

עיתונות מודפסת קיימת בארץ ישראל מאז 1863 – רובה בעברית 
ומיעוטה בשפות אחרות. עיתון יומי ראשון ראה אור ב-1908, אולם 
צמיחה רחבה של עיתונות יומית החלה רק לאחר מלחמת העולם 

הראשונה.
בקיץ 1919 הופיעו בתוך שבועות אחדים בזה אחר זה שני יומונים: 
חדשות הארץ (שלאחר מספר חודשים שינה את שמו להארץ) 

ודואר היום.

הארץ, התרע"ט
חדשות הארץ היה גלגולו האזרחי של השבועון הצבאי הבריטי 
בשפה העברית חדשות מהארץ, שראה אור במשך שנה (אפריל 
�1918 – אפריל 1919). הבריטים העמידו אותו למכירה, וההסתד
רות הציונית שהתקשתה לממן את הרכישה הזעיקה לארץ את 
יצחק לייב גולדברג, איש עתיר נכסים במזרח אירופה וציוני 

נלהב. הוא רכש את העיתון והיה המו"ל שלו בשנותיו הראשונות.
י"ל גולדברג פרש מעיתון הארץ לאחר שנים אחדות, אך המשיך 

ללוותו (לרבות תמיכות כספיות) עד פטירתו ב-1935.
העיתון סבל מקשיים כלכליים ניכרים כתוצאה מתפוצה מצומצמת 
ומיעוט מודעות ביישוב, שהקיף אך 60 אלף נפש לכל היותר. בתוך 
שלוש שנים היו לו שלושה עורכים: ניסן טורוב, שמואל פרלמן ולייב 
וכשנפתח  כספי,  משבר  בגלל  הארץ  נסגר   1922 בשלהי  יפה. 
מחדש קיבל את העריכה משה יוסף גליקסון. הוא ערך את 
העיתון במהלך 15 השנים הבאות, עד שהעיתון עבר לידי משפחת 
שוקן. הארץ עבר ב-1923 מירושלים לתל אביב, ומאז הוא מופיע 

בעיר זו.

דבר, התרפ"ה
העיתון השלישי דבר החל להופיע בקיץ 1925. הוא היה ביטאונה 
בן-גוריון.  דוד  של  בראשותו  עולה  גוף  העובדים,  הסתדרות  של 
של  היסוד  בוועידת  כבר  התקבלה  יומון  הוצאת  על  ההחלטה 
פנימיים  מאבקים  בשל  התעכב  העניין  אך  ב-1920,  ההסתדרות 
בהסתדרות. מייסדו ועורכו הראשון של דבר היה ברל כצנלסון, 
האידיאולוג של תנועת העבודה בארץ. עוזרו הראשי היה שניאור 
שזר  השלישי.  המדינה  נשיא  לימים   – (שזר)  רובשוב  זלמן 

החליף את כצנלסון בעריכת העיתון לאחר מותו ב-1944.
עת  כתבי  של  "אימפריה"  הקים  האחרים,  לעיתונים  בניגוד  דבר, 
שכללה את היומון המנוקד הגה (שבתקופה מאוחרת יותר נקרא 
אֹמֶר), וכן שבועונים, דו-שבועונים וירחונים כגון דבר לילדים, דבר 
הפועלת, דבר לעולה, המשק השיתופי, שבועון בערבית בשם 
ובגרמנית  באנגלית  עיתונים  האמת),  (דבר  אל-אמר  חקיקת 
ושנתון ספרותי. דבר לילדים נחשב במשך יותר מ-50 שנה עיתון 

הילדים המוביל בארץ.
במשך שנים רבות היה דבר העיתון הנפוץ והמשפיע ביותר בארץ. 

הוא הופיע בתל אביב במשך 71 שנה – עד סגירתו ב-1996.



הנפקה:
מידת הבולים (מ"מ):

לוחות:
בולים בגיליון:

שבלים בגיליון:
שיטת הדפסה:
סימון אבטחה:

דפוס:

May 2018 מאי
H 30 ג  /  W 40 ר
1116,1117,1118

15
5

Offset  אופסט
Microtext  מיקרוטקסט

Cartor Security Printing, France

Issue:

Stamps Size (mm):

Plates:

Stamps per Sheet:

Tabs per Sheet:

Method of printing: 

Security mark:

Printer:

השירות הבולאי - טל: 076-8873933
דרך ההגנה 137, תל-אביב-יפו 6199903
The Israel Philatelic Service - Tel: 972-76-8873933
137 Derech Hahagana, Tel-Aviv-Yafo 6199903 
www.israelpost.co.il * e-mail: philserv@postil.com 

The printed press has existed in Eretz Israel since 1863, 
mostly in Hebrew, along with some other languages as well. 
The first daily newspaper was published in 1908, but a wider 
range of daily newspapers did not appear until after WWI.
In the summer of 1919, two dailies appeared within weeks of 
each other: News of Haaretz (which changed its name after 
a few months to Haaretz) and Doar Hayom.

Haaretz, 1919
News of Haaretz was the civilian version of the British 
military weekly in Hebrew The Palestine News which was 
published for just one year (April 1918 – April 1919). When 
the British put it up for sale the Zionist Organization could not 
fund the purchase and called upon Isaac Leib Goldberg, a 
wealthy man and passionate Zionist from Eastern Europe, 
who acquired the newspaper and served as its first 
publisher. 
Goldberg retired from Haaretz after only a few years, but 
continued to support it financially and otherwise until his 
death in 1935.
The newspaper had significant financial troubles due to limited 
circulation and a lack of advertising, as the Jewish population 
numbered no more than 60,000. It had three different editors 
within three years: Nissan Turov, Shmuel Perlman and Leib 
Yaffe. The newspaper’s financial crisis led Haaretz to close in 
late 1922. It later reopened under editor Moshe Yosef Glikson, 
who served in this position for 15 years, until the newspaper 
was acquired by the Schocken family. 
In 1923, Haaretz moved from Jerusalem to Tel Aviv, where it 
has remained ever since.

Davar, 1925
The third newspaper, Davar, was first published in the 
summer of 1925. It was the journal of the Histadrut Workers 
Organization, which was a rising organization at that time, 
led by David Ben Gurion. The decision to publish a daily 
newspaper was made at the Histadrut’s founding convention 
in 1920, but its implementation was delayed by internal 
struggles within the organization. Berl Katznelson, the 
ideologist of the Labor Movement in Eretz Israel, founded 
Davar and served as its first editor. Shneur Zalman 
Rubashov (Shazar), later the third President of Israel, was 
his head assistant. Shazar succeeded Katznelson as the 
newspaper’s editor upon his death in 1944.
Davar, as opposed to the other newspapers, established an 
“empire” of publications that included the punctuated daily 
Hege (that was later called Omer) as well as weekly, 
biweekly and monthly publications such as Davar for 
Children, Davar for Women Workers, Davar for the New 
Immigrant, Hameshek Hashitufi, a magazine in Arabic 
called Hakikat Al-Amar (The Word of Truth), as well as 
newspapers in English and German and an annual literary 
publication. Davar for Children was considered to be the 
leading children’s newspaper in Israel for more than 50 
years.
Davar was the most popular and influential newspaper in 
Israel for many years. It was published in Tel Aviv for 71 
years, until its closure in 1996.

Doar Hayom, 1919
The founders of Doar Hayom, Eliezer Ben-Yehuda and his 
son Itamar Ben-Avi were initially among the first at Haaretz 

but after only a few weeks they left and started their own 
newspaper. Editor Itamar Ben-Avi derived the name of the 
Jerusalem-based newspaper from London’s Daily Mail. The 
right-wing Doar Hayom represented the veteran members of 
the Jewish Yishuv in Eretz Israel, the Sephardim and the 
farmers as opposed to the mid-left wing Haaretz and tended 
to publish more “scoops”, amusing stories from around the 
world and personal attacks on the heads of the Zionist 
movement and the Yishuv. Ben-Avi loathed Haaretz and 
used to say mockingly: “Haaretz may be a decent 
newspaper – but it isn’t a newspaper; Doar Hayom may not 
be decent, but it is a newspaper”.
In late 1928, when Doar Hayom was actually the most 
popular newspaper in Eretz Israel, Ben-Avi inexplicably 
transferred the editor’s position to Ze’ev Jabotinsky, who 
turned it into the journal of the young Revisionist Movement. 
Two years later, the newspaper returned to Ben-Avi, who 
served as its editor until he retired in 1933. The newspaper 
continued to exist sporadically until 1940.
Doar Hayom was mostly published in Jerusalem.

Dr. Mordecai Naor

The Buildings on the Stamps
The three buildings featured on the stamps housed the three 
newspapers – Haaretz, Doar Hayom and Davar.
The first building to house Haaretz was built by I.L. Goldberg 
on Montefiore St. in Tel Aviv (as featured on the stamp). The 
newspaper later moved to Mazeh St., where it remained for 
decades. Doar Hayom was housed in an office building on 
Hasolel St. in the center of Jerusalem. Hasolel was the name 
of the publishing company that published the newspaper. 
Today it is called Havazelet St., named after the second 
newspaper to appear in Jerusalem, in 1863, (the first was 
Halevanon).
For many years, Davar was housed in the Histadrut 
Executive Committee building on Allenby St. in Tel Aviv 
(which appears on the stamp). In the late 1940’s the 
newspaper moved to its own building on Shenkin St.
© Rights to the Natan Alterman poem that appears on the 
FDC reserved by Alterman's heirs and ACUM.

Printed Press in Eretz Israel

SPECIAL CANCELLATION חותמת אירוע להופעת הבול


